Dyr for Alle går av stabelen på Nova Spektrum 18. – 20. november i år. Zoobutikkene får spesialpriser på deltakelse, men lar likevel vente på seg.
– Dersom zoobransjen ønsker dette initiativet for fremtiden må de investere og bli med nå, oppfordrer prosjektleder Cecilie Svabø.
På tide å brette opp ermene og engasjere seg i Norges største dyremesse
Gjennom pandemien opplevde vi en markant økning i interessen for både å ha kjæledyr og å bruke penger på dem. Selv om noen markedsøkonomer har spådd en fortsatt vekst i kjæledyrsegmentet, er det ingen selvfølge at det vil skje.
For å bidra til å styrke og utvikle interessen for dyrehold i det norske samfunnet inngikk NZB og Norges Varemesse (nå NOVA Spektrum) et samarbeid om å utvikle et nytt messekonsept gjennom «Dyr for Alle». En arena hvor «folk flest» fra Østlandsområdet fikk møte de fleste vanlige dyrearter som egner seg godt som hobby- og kjæledyr, og samtidig møte fagfolk for å få inspirasjon og kunnskap omkring dyrehold i hjemmet.
Den første messen ble avholdt i august 2019 og ble godt mottatt av publikum, hvor over 7000 nysgjerrige dyreinteresserte tok turen innom Dyr for Alle. Her fikk zoobransjen vist seg godt fram til eksisterende og fremtidige kunder. Hver tredje besøkende hadde lyst å skaffe seg et eller flere dyr etter messebesøket, noe som beviser at møteplassen leverte etter intensjonen.
Så ble alt satt på vent
Dessverre satte pandemien en stopper for å videreutvikle messen i 2020 og 2021, men nå i 2022 er vi i gang igjen. I denne perioden skaffet «halve Norge» seg et kjæledyr og da spesielt hunder og katter.
Nå er vi tilbake til normalen og vi må atter se strategisk fremover for en ny hverdag i bransjen, på linje med slik den var før pandemien. Med det menes at vi må plukke opp tråden hvor vi slapp den i 2019 og sørge for å bearbeide bransjens målgruppe for å gjøre gode og riktige valg når hverdagen igjen er travel, og folks fokus på hobby- og kjæledyr justeres til det nivået det lå på før mars 2020.
Med dette i tankene satser vi på Dyr for Alle og tar utviklingsprosjektet videre i 2022.
Denne gang blir messen arrangert samtidig som hundemessen «Oslo Dog Show», noe som vil garantere en tilstrømning på rundt 15.000 besøkende. Dermed ligger det godt til rette for at «Dyr for Alle» skal bli et enda bedre og et større utstillingsvindu for zoobransjen i år.
Dyreutstillerne og andre kommersielle utstillere er med, men zoobransjen glimrer med sitt fravær?!
I år er hele listen av dyreutstillere og profiler fra 2019 med, samt flere til. Så vi er sikre på at det blir en god, lærerik og underholdende arena for alle besøkende. Fokus i år er også å få med enda flere dyr av hver art og det igjen legges til rette for at dyrevelferd står i fokus.
Dessverre kan vi ikke si det samme om utstillere fra zoobransjen. Når vi går inn i sommeren er det kun få NZB-medlemmer som har sagt at de ønsker å være med i år. Arrangørene er helt avhengig av å få med flere og håper at de NZB-medlemmene som ønsker dette initiativet velkommen for bransjen, nå tar kontakt for å se hvordan de kan bli med og ta sin del av denne investeringen. Dette må til for å sørge for at messen «Dyr for Alle» skal være levedyktig som et eget arrangement, sidestilt med «Oslo Dog Show» i årene fremover.
Så oppfordringen er klar: Ta kontakt og bli med!!
Salgssjef Stine Hagtvedt, [email protected]
tlf. 928 54 114
Salgssjef Ellen Colseth, [email protected]
tlf. 907 95 966
Prosjektleder Cecilie Svabø, [email protected]
tlf. 906 12 669
Spesialpriser for NZB er gyldig fram til 30. september, sjekk ut nettsiden for mer informasjon og bookingsskjema